Veel bedrijven staan voor de keuze om over te gaan naar werken in de cloud. Bij een eventuele overgang naar de cloud worden al snel een aantal voordelen genoemd: schaalbaarheid, flexibiliteit, veiligheid en kosten. Maar klopt dit in alle gevallen voor het MKB?

Aan de hand van een praktijkcase werken we twee kostenberekeningen uit. De eerste is gebaseerd op een on premise oplossing met een lokale server en de tweede met een server in de cloud. Bij zowel de cloud als de on premise- variant wordt gebruik gemaakt van Microsoft 365 licenties en Exchange Online. In ons rekenvoorbeeld gaan we uit van een kantoor met 5 medewerkers die gebruik maakt van een centrale server met thin client werkstations, een centrale fileserver (600 GB data), een SQL Server Express database en een aanvullende bedrijfsspecifieke SaaS-oplossing vanuit de cloud. Er zijn ook twee thuiswerkplekken en een (cloud) backup.

Kosten on premise

Voor de on premise variant wordt een Dell Server met bijbehorende licenties aangeschaft met een Next Business Day garantie voor 5 jaar. Daarbij wordt gebruik gemaakt van Microsoft 365 licenties en een Acronis Cloud Backup-oplossing. Kosten voor deze oplossing zijn éénmalig € 5.600,00 en per maand € 225,50. Dit komt voor 5 jaar neer op een totaalbedrag van € 19.130,00 (€ 63,77 per medewerker/per maand).

Kosten cloud

Voor de cloud variant worden op het Microsoft Azure cloud platform een voor algemene doelen en verschillende workloads geschikte D4s V3 (AD-File-RDS) server plus een B2S (RAS) server gekozen. Aangevuld met de daarbij benodigde managed disks en dataverkeer benodigdheden. Ook hier wordt gewerkt met Microsoft 365 licenties, de benodigde RDS Cal’s en een VM Backup. Kosten voor dit pakket bedragen éénmalig € 800,00 en per maand € 474,00. Dit komt voor 4 jaar neer op een totaalbedrag van € 29.240,00 (€ 97,47 per medewerker/per maand).

Verborgen kosten

De kostenberekening laat zien dat werken on premise goedkoper lijkt dan werken in de cloud. Lijkt! Er zijn echter ook nog andere afwegingen die van belang zijn

  • Bij de cloud variant is het eenvoudig om op of af te schalen bij veranderingen
  • Bij de on premise variant is er overcapaciteit om (beperkt) te groeien
  • Bij de cloud variant is er (lokale) redundancy in het datacenter bij Microsoft waardoor met systeemuitval/stroomstoring nauwelijks rekening hoeft te worden gehouden
  • Bij de on premise variant is bij ernstige systeemstoring minimaal één dag productieverlies te verwachten
  • Bij de on premise variant komen ook nog de facilitaire kosten voor serverruimte, stroom, koeling en beveiliging. Deze zijn bij de cloud variant inbegrepen.

In eerste instantie zijn de kosten voor een on premise oplossing in deze case dus 53% lager. Zou je echter een met de cloud variant vergelijkbaar niveau van fallback/disaster recovery willen bereiken, dan zou dit betekenen dat er geïnvesteerd moet worden in een dubbel uitgevoerde, gespiegelde omgeving tegen dubbele kosten van totaal € 38.260, ofwel 31% hoger.

Uiteraard is dit slechts een simpel rekenvoorbeeld. Angarde helpt u graag met het maken van de juiste afwegingen. Met onze jarenlange ervaring en kennis op ICT vlak helpen wij u graag bij het kiezen van de best passende oplossing. Neem gerust contact met ons op. Stuur een berichtje of bel 030 666 72 00!

Het team van Angarde

P.S. Lees ook onze volgende blog met antwoord op de vraag: ‘Is de werken in de cloud veiliger dan on premise?’